News Mehedinti

Pe mesele de Paşte ale românilor au ajuns 160 de milioane de ouă şi aproape 30 de milioane de litri de băuturi alcoolice

Pe mesele de Paşte ale românilor au ajuns 160 de milioane de ouă şi aproape 30 de milioane de litri de băuturi alcoolice

Data: 23-4-2014

Românii au cheltuit cu ocazia sărbătorilor pascale aproape 600 de milioane de lei, adică circa 133 de milioane de euro, numai pe ouă, vin, tării şi cozonaci, conform estimărilor gândul realizate pe datele obţinute din partea patronatelor din domeniu.

Doar pentru a-şi asigura strictul necesar pentru o masă tradiţională de Paşte, fiecare român a fost nevoit să lase la casele de marcat ale magazinelor şi ale marilor hipermarketuri din ţară aproape 80 de lei, conform calculelor gândul. Cu aceşti bani s-au putut cumpăra 10 ouă (la un preţ de 50 de bani bucata), vopsea pentru ouă (1,5 lei), un kilogram de carne de miel (27 de lei), un cozonac (22,5 lei) şi o sticlă cu vin (20 de lei).

Pentru un coş minim de Paşte, alcătuit din pulpă de miel, lapte, ouă, caşcaval, salam, unt, făină, zahăr, bere, cafea, ceapă, cartofi, roşii, salată, o băutură răcoritoare, apă minerală, vin, portocale, o figurină de ciocolată şi vopsea pentru ouă, românii au scos din buzunare o sumă dublă.

160 de milioane de ouă au ajuns de Paşte pe mesele românilor

În preajma Paştelui, doar din fermele autorizate sanitar veterinar au plecat spre magazine 150-160 de milioane de ouă. Acestea s-au vândut la poarta fermei cu 25 de bani pe bucată, dar în vitrinele frigorifice ale magazinelor gospodinele le-au putut cumpăra la un preţ mediu de 50 de bani bucata.

Astfel, românii au plătit conform, calculelor gândul, 80 de milioane de lei pentru ouăle pe care le-au vopsit şi le-au ciocnit apoi la masa de Paşte.

"S-a vândut cam cu 50% mai mult decât într-o zi obişnuită", a declarat pentru gândul Ilie Van, preşedintele Uniunii Naţionale a Crescătorilor de Păsări din România (UNCP).

Ouăle gata fierte şi colorate din comerţ nu i-au atras în mod deosebit pe români care preferă în continuare să le pregătească singuri cu ocazia aceastei sărbători.

"De obicei, consumatorii nu prea sunt interesaţi de ouă gata vopsite. Preferă să le vopsească singuri. Nu prea a prins la noi acest produs", ne-a mai spus preşedintele UNCP. El a mai adăugat că ouăle astfel pregătite pe care le-am putut găsi în magazine în zilele dinainte de Paşte au fost aduse din străinătate şi că, în cazul în care consumatorii din ţara noastră îşi vor arăta în următorii ani interesul faţă de ele, acestea ar putea fi scoase la vânzare şi de către producători români.

Numărul de ouă consumate de către români ar putea depăşi, însă, 160 de milioane de bucăţi dacă luăm în considerare şi mediul rural unde acestea nu au fost cumpărate din magazine, ci au provenit din gospodăriile proprii ale localnicilor.

Românii au cheltuit 360 de milioane de lei pe băuturi alcoolice

Românii au stropit friptura de miel de la masa de Paşte cu 20-25 de milioane de litri de vin şi cu aproximativ 4 milioane de litri de băuturi tari, conform informaţiilor obţinute de gândul din partea reprezentanţilor Organizaţiei Patronale a Industriei Alcoolului şi Băuturilor Alcoolice "Garant".

Doar pe vin s-au cheltuit cu ocazia sărbătorilor pascale 270 de milioane de lei. "În principal, în România, consumatorul preferă vinul alb, dar şi vinul roşu a crescut ca şi consum. Acum sunt aproape la egalitate", a declarat pentru gândul Romulus Dascălu, preşedintele "Garant".

Pe tării românii au cheltuit de Paşte alte 90 de milioane de lei. Pe primul loc în topul preferinţelor s-a aflat la acest capitol ţuica.

Estimările nu cuprind, conform reprezentanţilor patronatului, şi consumul de băuturi alcoolice din mediul rural, având în vedere că aici românii nu cumpără în general astfel de produse din magazine, ci consumă ţuică sau pălincă făcute în curte, la cazan.

Topul preferinţelor românilor în materie de tării la masa de Paşte

1. Ţuică

2. Pălincă

3. Afinate, vişinate, vermuturi

4. Vodcă

5. Whiskey

7 milioane de cozonaci au ieşit de Paşte din cuptoarele brutarilor

Patiseriile şi brutarii români au pregătit pentru Paşte 7 milioane de cozonaci, un număr similar cu cel pus pe piaţă cu ocazia Crăciunului trecut. Preţul unui cozonac a ajuns în ultimele zile dinainte de Paşte chiar şi la 40 de lei bucata.

La un preţ mediu de 22,5 lei bucata, estimările gândul arată că românii au cheltuit cu ocazia acestei sărbători circa 157,5 milioane de lei doar pe cozonaci.

Mai bine de 80% dintre consumatorii din ţara noastră preferă cozonacii tradiţionali în defavoarea celor din import. Aceştia din urmă ajung de cele mai multe ori să fie oferiţi drept cadou în prajma Paştelui.

Cozonaci româneşti au ajuns şi peste hotare, conform datelor Patronatului Român din Industria de Morărit, Panificaţie şi Produse Făinoase "Rompan". "Acum duduie maşinile cu cozonaci româneşti către Italia, Spania, Canada sau SUA. Şi în Germania se vinde foarte bine cozonacul românesc. Cred că vor pleca peste 200.000 de bucăţi", anunţa înainte de sărbători Aurel Popescu, preşedinele "Rompan", conform Agerpres.

Cum au mers vânzările de carne de miel

Pe masa de Paşte a românilor a ajuns şi tradiţionala carne de miel. Unii reprezentanţi ai patronatelor din domeniu contactaţi de gândul susţin că, faţă de anul anterior, consumul acestui sortiment cu ocazia sărbătorilor pascale ar putea fi mai mare, chiar dacă la ora actuală nu există estimări concrete. Alţi specialişti spun că numărul mieilor sacrificaţi în unităţile autorizate din ţară a fost unul foarte redus.

Anul trecut au fost sacrificaţi circa 3 milioane de miei, în valoare de 730 de milioane de lei.

"În mod normal consumul ar fi trebuit să fie mai mare decât anul trecut pentru că Paştele catolic şi Paştele ortodox au picat în aceeaşi zi. Nu s-a făcut încă nicio estimare", a declarat pentru gândul Sorin Minea, preşedintele Federaţiei Patronale din Industria Alimentară.

Preşedintele Patronatului Crescătorilor şi Exportatorilor Români de Ovine (PACERO) susţine, însă, că numărul mieilor sacrificaţi în abatoarele româneşti pentru sărbătorile pascale este redus, dar şi că în ţară s-a vândut o cantitate mare de carne de miel "pe magininea drumului", în defavoarea sănătăţii consumatorilor.

"După mine, Paştele acesta a fost foarte prost. S-au vândut foarte puţini miei din unităţile autorizate", a declarat pentru gândul Mihai Vili Dumitriu, preşedintele PACERO. "Românul nu îşi mai permite", a mai adăugat el.

Dumitriu susţine, de asemenea, că România este cea mai scumpă ţară din Europa la carnea de miel şi dă exemplul Macedoniei unde cu 4,5 euro, echivalentul a circa 19 lei, poţi cumpăra un kilogram de carne din acest sortiment. Acesta ar putea reprezenta, în opinia sa, un motiv pentru care reprezentanţii lanţurilor de supermarketuri ar putea fi tentaţi să importe carnea în defavoarea producătorilor locali.

În marile lanţuri de hipermarketuri din ţară, kilogramul de carne de miel s-a vândut în apropierea Paştelui cu 20-27 de lei kilogramul. Preţul în viu al mielului a ajuns, totodată, de la 7 lei în 2009 la 11 lei în 2014. Gandul.info


Galerie foto



Urmare a numarului tot mai mare de comentarii care contineau un limbaj neadecvat, administratorul acestui site a decis sa modereze absolut toate mesajele/postarile/comentariile exprimate de catre cititorii www.news-mehedinti.ro. Ne rezervam dreptul de a nu posta comentariile care care jignesc editorii, pe ceilali comentatori, site-ul in sine sau terte persoane, contin cuvinte obscene si jignitoare, fac publicitate altor site-uri, produse ori servicii, fara a avea o relevanta directa cu subiectul articolului, nu au relevanata pentru articolul postat, contin atacuri personale la adresa altor persoane.

comments powered by Disqus