News Mehedinti

Ce prevede proiectul de descentralizare discutat de Liviu Dragnea cu partidele

Ce prevede proiectul de descentralizare discutat de Liviu Dragnea cu partidele

Data: 30-10-2013

Reorganizări în domeniile transporturilor, agriculturii, culturii, turismului, învăţământului preuniversitar, muncii, mediului, pescuitului, sănătăţii, sportului sunt preconizate în varianta de lucru a proiectului de descentralizare discutată de vicepremierul Liviu Dragnea cu partidele parlamentare.


Modificările legislative propuse vizează descentralizarea competenÅ£elor de la nivel central la nivel local, prin înfiinÅ£area unor structuri în subordinea consiliilor judeÅ£ene, respectiv a consiliilor locale ÅŸi reorganizarea unora dintre serviciile publice deconcentrate ale ministerelor sau a altor organe de specialitate ale administraÅ£iei publice centrale.


În domeniul agriculturii, este preconizată înfiinÅ£area DirecÅ£iilor agricole judeÅ£ene, respectiv a municipiului BucureÅŸti, în subordinea consiliilor judeÅ£ene, respectiv a Consiliului General al Municipiului BucureÅŸti, prin reorganizarea direcÅ£iilor pentru agricultură judeÅ£ene, a oficiilor de studii pedologice ÅŸi agrochimice judeÅ£ene, a caselor agronomului, a camerelor agricole din subordinea consiliilor judeÅ£ene. ExcepÅ£ie fac unităţile fitosanitare, elementele patrimoniale ÅŸi personalul aferent, care se preiau de către Autoritatea NaÅ£ională Fitosanitară, precum ÅŸi activităţile de inspecÅ£ie, de verificare ÅŸi de control, care se predau DirecÅ£iei de InspecÅ£ii, Verificare ÅŸi Control în Agricultură din cadrul Ministerului Agriculturii ÅŸi constituie Serviciul de InspecÅ£ii, Verificare ÅŸi Control în Agricultură.

DirecÅ£iile agricole judeÅ£ene ar urma să exercite competenÅ£ele de implementare a politicilor naÅ£ionale privind agricultura ÅŸi dezvoltarea rurală, preluate de la direcÅ£iile pentru agricultură judeÅ£ene (cu excepÅ£iile menÅ£ionate) ÅŸi de la oficiile de studii pedologice ÅŸi agrochimice, competenÅ£ele exercitate de casele agronomului, precum ÅŸi competenÅ£ele exercitate de actualele camere agricole aflate în subordinea consiliilor judeÅ£ene.

Ministerul Agriculturii ÅŸi Dezvoltării Rurale ar urma să asigure îndrumarea ÅŸi controlul pe domeniul specific de activitate al direcÅ£iilor agricole judeÅ£ene ÅŸi a municipiului BucureÅŸti din cadrul consiliilor judeÅ£ene ÅŸi al Consiliului General al Municipiului BucureÅŸti.

În domeniul culturii, în această variantă de lucru este prevăzută înfiinÅ£area, în subordinea consiliilor judeÅ£ene, respectiv a CGMB, a direcÅ£iilor judeÅ£ene pentru cultură ÅŸi patrimoniu, respectiv a Municipiului BucureÅŸti, prin reorganizarea direcÅ£iilor judeÅ£ene pentru cultură, respectiv a Municipiului BucureÅŸti ÅŸi preluarea tuturor competenÅ£elor exercitate de acestea din urmă, cu excepÅ£ia celor ce derivă din exercitarea funcÅ£iilor de inspecÅ£ie ÅŸi control. Ministerul Culturii ar urma să asigure îndrumarea ÅŸi controlul pe domeniul specific de activitate al direcÅ£iei judeÅ£ene pentru cultură ÅŸi patrimoniu, din cadrul consiliilor judeÅ£ene ÅŸi al CGMB.

DirecÅ£iile judeÅ£ene pentru cultură ÅŸi patrimoniu, respectiv a municipiului BucureÅŸti ar urma să exercite atribuÅ£ii legate de: întocmirea bazei de date privind patrimoniul cultural, înregistrarea cererilor de clasare a bunurilor culturale mobile deÅ£inute de instituÅ£ii nespecializate, de culte religioase, de alte persoane juridice, precum ÅŸi de persoane fizice, avizarea concesionării, dării în folosinţă gratuită instituÅ£iilor de utilitate publică sau închirierii monumentelor istorice proprietate publică a unităţii administrativ-teritoriale, a intervenÅ£iilor asupra monumentelor istorice aflate în domeniul public sau privat al comunei, oraÅŸului, municipiului, judeÅ£ului sau în proprietate privată a persoanelor fizice sau juridice aflate pe teritoriul judeÅ£ului, a clasării ÅŸi declasării monumentelor istorice aflate în domeniul public sau privat al comunei, oraÅŸului, municipiului sau judeÅ£ului, a documentaÅ£iilor de urbanism ÅŸi amenajarea teritoriului pentru instituirea, delimitarea ÅŸi reglementarea construirii zonelor de protecÅ£ie a monumentelor istorice indiferent de clasă sau a zonelor construite protejate cu monumente istorice indiferent de clasă, aflate în domeniul public sau privat al comunei, oraÅŸului, municipiului sau în proprietatea privată a persoanelor fizice sau juridice de pe teritoriul judeÅ£ului, a documentaÅ£iilor de urbanism ÅŸi amenajarea teritoriului pentru instituirea, delimitarea ÅŸi reglementarea construirii zonelor de protecÅ£ie a monumentelor istorice clasate sau a zonelor construite protejate cu monumente istorice clasate aflate pe teritoriul judeÅ£ului.

De asemenea, această variantă de proiect de act normativ propune ca sălile ÅŸi grădinile de spectacol cinematografic, libere de sarcini, aflate atât în domeniul public cât ÅŸi în domeniul privat al statului ÅŸi în administrarea Regiei Autonome de DistribuÅ£ie ÅŸi Exploatare a Filmelor "România-Film", împreună cu terenurile ÅŸi bunurile mobile aferente, să treacă în administrarea consiliilor locale ÅŸi a sectoarelor municipiului BucureÅŸti, după caz.

Cu privire la imobilele, altele decât sălile ÅŸi grădinile de spectacol cinematografic, aflate în proprietatea privată a statului ÅŸi în administrarea Regiei Autonome de DistribuÅ£ie ÅŸi Exploatare a Filmelor "România-film", acestea ar urma să treacă în administrarea consiliilor locale.

În domeniul turismului, este menÅ£ionată preluarea unor competenÅ£e care vizează emiterea brevetului de turism, atestarea parcurilor turistice, precum ÅŸi autorizarea ÅŸi clasificarea în turism, exercitate în prezent de către Autoritatea NaÅ£ională pentru Turism, aflată în subordinea Ministerului Economiei, de către consiliile judeÅ£ene, respectiv Consiliul General al Municipiului BucureÅŸti: autorizarea funcÅ£ionării de pensiuni, activitatea ghizilor de turism, centrelor de informare ÅŸi promovare turistică, structurilor de primire turistică ÅŸi a unităţilor de alimentaÅ£ie publică situate în municipii ÅŸi în staÅ£iuni turistice ÅŸi clasificarea structurilor de primire turistică.

De asemenea, este preconizat transferul următoarelor competenÅ£e către nivelul consiliilor judeÅ£ene: acordarea avizului de specialitate pentru documentaÅ£ii de urbanism ÅŸi amenajare a teritoriului privind zone ÅŸi staÅ£iuni turistice, cu regulamentele de urbanism aferente, pentru documentaÅ£ii tehnice privind amplasamentul, conformarea ÅŸi funcÅ£ionalitatea construcÅ£iilor noi cu destinaÅ£ie turistică, pentru documentaÅ£ii privind funcÅ£ionalitatea specifică a construcÅ£iilor existente din domeniul turismului, supuse lucrărilor de modernizare, reamenajare, extinderi sau altor lucrări care modifică funcÅ£ia turistică a acestora ÅŸi pentru documentaÅ£ii privind construcÅ£iile ce urmează a fi modificate structural ÅŸi funcÅ£ional în scopul primirii unei funcÅ£ionalităţi cu profil turistic.

În domeniul învăţământului preuniversitar, este menÅ£ionată în varianta de lucru a proiectului preluarea competenÅ£elor privind organizarea reÅ£elei ÅŸcolare pentru învăţământul profesional ÅŸi tehnic de către consiliile judeÅ£ene, respectiv de către consiliile locale ale sectoarelor municipiului BucureÅŸti.

Totodată, ar urma să se reorganizează palatele, cluburile copiilor ÅŸi cluburile sportive ÅŸcolare, prin transferul acestora din subordinea Ministerului EducaÅ£iei NaÅ£ionale în subordinea consiliilor locale.

În domeniul muncii, varianata de lucru a proiectului prevede reorganizarea agenÅ£iilor pentru plăţi ÅŸi inspecÅ£ie socială judeÅ£ene prin preluarea tuturor competenÅ£elor, cu excepÅ£ia celor de inspecÅ£ie ÅŸi control, de către AgenÅ£iile JudeÅ£ene pentru PrestaÅ£ii Sociale respectiv a municipiului BucureÅŸti, în subordinea consiliilor judeÅ£ene ÅŸi în subordinea Consiliului General al Municipiului BucureÅŸti. CompetenÅ£ele ce vizează inspecÅ£ia ÅŸi controlul, urmează a fi exercitate în continuare de către Ministerul Muncii, Familiei, ProtecÅ£iei Sociale ÅŸi Persoanelor Vârstnice.

De asemenea, privitor la domeniul "mediu, pescuit ÅŸi acvacultură", este preconizată reorganizarea agenÅ£iilor judeÅ£ene pentru protecÅ£ia mediului aflate în subordinea AgenÅ£iei NaÅ£ionale pentru ProtecÅ£ia Mediului, în AgenÅ£ii judeÅ£ene pentru protecÅ£ia mediului, în subordinea consiliilor judeÅ£ene, respectiv a Consiliului General al Municipiului BucureÅŸti.

Filialele regionale din subordinea AgenÅ£iei NaÅ£ionale pentru Pescuit ÅŸi Acvacultură ar urma să se reorganizeze în direcÅ£ii judeÅ£ene pentru pescuit ÅŸi acvacultură în subordinea consiliilor judeÅ£ene, respectiv a Consiliului General al Municipiului BucureÅŸti, ca servicii publice de interes judeÅ£ean.

Structurile nou înfiinÅ£ate ar trebui să exercite competenÅ£ele avute în prezent de instituÅ£iile publice supuse reorganizării, cu excepÅ£ia celor de inspecÅ£ie ÅŸi control.

Consiliile locale ar urma să primească dreptul de administrare a plajelor maritime ÅŸi fluviale ale râurilor, pârâurilor ÅŸi ale lacurilor de acumulare cu destinaÅ£ie turistică, care se transferă de la AdministraÅ£ia NaÅ£ională "Apele Române" către consiliile locale pe a căror rază administrativ-teritorială se află.

Ministerul Mediului ÅŸi Schimbărilor Climatice ar urma să asigure coordonarea metodologică ÅŸi controlul în domeniul specific de activitate ÅŸi să verifice legalitatea autorizaÅ£iilor sau avizelor în domeniul mediului. În cazul în care constată încălcări ale prevederilor legale la emiterea autorizaÅ£iilor/avizelor în domeniul mediului, poate dispune anularea respectivelor autorizaÅ£ii sau avize.

Totodată, dacă consiliile judeÅ£ene nu emit avizele prin nerespectarea legii în domeniul mediului, respectivele avize pot fi emise de către Ministerul Mediului ÅŸi Schimbărilor Climatice.

Legat de domeniul sănătăţii, este menÅ£ionată reorganizarea direcÅ£iilor de sănătate publică judeÅ£ene ÅŸi a municipiului BucureÅŸti, a instituÅ£iilor aflate în subordinea lor (unităţile finanÅ£ate integral din venituri proprii ÅŸi din contractele încheiate prin sistemul de asigurări sociale de sănătate, centrele de diagnostic ÅŸi tratament, centrele medicale, ambulatoriile de specialitate, centrele judeÅ£ene de aparatură medicală) din subordinea Ministerului Sănătăţii în subordinea consiliilor judeÅ£ene, respectiv a Consiliului General al Municipiului BucureÅŸti.

Autorităţile administraÅ£iei publice judeÅ£ene ar urma să îndeplinească astfel competenÅ£e privind punerea în aplicare a politicii ÅŸi programelor naÅ£ionale de sănătate publică pe plan local, identificarea problemelor locale prioritare de sănătate publică, coordonarea unităţilor sanitare aflate în reÅ£eaua autorităţilor administraÅ£iei publice locale, în condiÅ£iile prevăzute în Normele tehnice de realizare a programelor naÅ£ionale de sănătate, evaluarea modului de asigurare a asistenÅ£ei medicale curative ÅŸi profilactice, monitorizarea aplicării normelor de funcÅ£ionare a unităţilor medicale ÅŸi farmaceutice, indiferent de forma de organizare ÅŸi propunerea de măsuri în caz de neconformitate, evaluarea resursele umane de la nivelul asistenÅ£ei medicale în relaÅ£ie cu nevoile comunitare identificate prin acÅ£iuni specifice, urmărirea aplicării criteriilor referitoare la calitatea serviciilor medicale, asigurarea dotării cu echipamente ÅŸi aparatură medicală, asigurarea furnizării de servicii medicale în spitalele judeÅ£ene.

În domeniul sportului ÅŸi tineretului, direcÅ£iile judeÅ£ene pentru sport ÅŸi tineret ÅŸi a municipiului BucureÅŸti, din subordinea Ministerului Tineretului ÅŸi Sportului în subordinea consiliilor judeÅ£ene, respectiv a Consiliului General al Municipiului BucureÅŸti, ar urma să se reorganizeze ca servicii publice de interes judeÅ£ean.

Sub aspect metodologic, coordonarea activităţilor Direcţiilor judeţene pentru sport şi tineret ar urma să se asigure, potrivit variantei de proiect, de către structuri de specialitate din cadrul Ministerul Tineretului şi Sportului, potrivit atribuţiilor şi competenţelor Ministerului Tineretului şi Sportului.

Unităţile administrativ-teritoriale ar urma să preia dreptul de proprietate asupra bunurilor mobile ÅŸi imobile aflate în domeniul public al statului, aflate în administrarea structurilor supuse reorganizării conform dispoziÅ£iilor prezentului act normativ. Astfel, ar urma să fie preluat dreptul de proprietate asupra bunurilor mobile ÅŸi imobile care deservesc taberele ÅŸcolare, centrele de agrement, bazele sportive, cluburile sportive ÅŸi casele de cultură ale studenÅ£ilor.

Privitor la domeniul transporturilor, în varianta de proiect este prevăzut ca Societatea Comercială de Transport cu Metroul BucureÅŸti "Metrorex" - S.A. din subordinea Ministerului Transporturilor să se reorganizeze în subordinea ÅŸi administrarea Consiliului General al Municipiului BucureÅŸti.

Dreptul de administrare a infrastructurii portuare ar urma să se preia de la Compania NaÅ£ională "AdministraÅ£ia Porturilor Dunării Fluviale" S.A. - Giurgiu de către consiliile locale din judeÅ£ele în care acestea se află, respectiv CaraÅŸ Severin, MehedinÅ£i, Dolj, Olt, Giurgiu ÅŸi CălăraÅŸi.

De asemenea, dreptul de administrare a infrastructurii portuare ar urma să se preia de la Compania NaÅ£ională "AdministraÅ£ia Porturilor Dunării Maritime" S.A. - GalaÅ£i de către consiliile locale din judeÅ£ele în care acestea se află, respectiv GalaÅ£i, Tulcea ÅŸi ConstanÅ£a.

Aplicarea măsurilor de descentralizare ar implica modificarea legislaÅ£iei primare aferente fiecărui domeniu supus descentralizării ÅŸi, implicit, a prevederilor Legii – cadru 195/2006 a descentralizării.

Autorităţile administraÅ£iei publice locale de la nivelul comunelor ÅŸi oraÅŸelor ar urma să exercite noi competenÅ£e exclusive: administrarea plajelor turistice maritime ÅŸi fluviale, ale râurilor, pârâurilor ÅŸi ale lacurilor de acumulare, ocuparea forÅ£ei de muncă la nivel local, administrarea unităţilor sportive ÅŸi de tineret, a taberelor ÅŸcolare, centrelor de agrement, caselor de cultură ale studenÅ£ilor, precum ÅŸi a cluburilor sportive de la nivel local, dezvoltarea ÅŸi promovarea turistică, organizarea ÅŸi desfăşurarea activităţilor educative extraÅŸcolare/de tip nonformal prin cluburile copiilor, administrarea porturilor fluviale.

În acest context, ÅŸi autorităţile administraÅ£iei publice locale de la nivelul judeÅ£ului ar urma să exercite noi competenÅ£e exclusive privind: protejarea patrimoniului cultural de pe teritoriul judeÅ£ului, ocuparea forÅ£ei de muncă la nivel judeÅ£ean, administrarea bazelor sportive, a taberelor ÅŸcolare, a centrelor de agrement, a caselor de cultură ale studenÅ£ilor, a cluburilor sportive de la nivel judeÅ£ean, implementarea de programe judeÅ£ene în domeniul tineretului ÅŸi sportului, dezvoltarea ÅŸi promovarea turistică a judeÅ£ului.

Noile competenÅ£e pe care autorităţile administraÅ£iei publice locale de la nivelul comunelor ÅŸi oraÅŸelor urmează să le exercite partajat cu autorităţile administraÅ£iei publice centrale sunt în domeniul administrării sistemelor de gospodărire a apelor.

De asemenea şi autorităţile administraţiei publice de la nivelul judeţelor ar urma să exercite competenţe partajate cu autorităţile de la nivelul administraţiei publice centrale, după cum urmează: protecţia mediului, pescuit şi acvacultură, dezvoltare rurală şi serviciile de sănătate publică la nivel judeţean.

Ministerele ÅŸi celelalte organe de specialitate ale administraÅ£iei publice centrale ar urma să propună Guvernului spre adoptare proiectele de acte normative care reglementează domeniul acestora de competenţă, precum ÅŸi cele care vizează organizarea ÅŸi funcÅ£ionarea lor în conformitate cu prevederile prezentei legi.

Personalul angajat în cadrul structurilor supuse reorganizării ar urma să fie preluat de către consiliile judeÅ£ene/Consiliul General al municipiului BucureÅŸti sau după caz, de către consiliile locale, pe baza protocoalelor de predare-preluare, cu respectarea prevederilor legale în vigoare, păstrându-ÅŸi drepturile salariale avute.

Totodată, în varianta de proiect se propune ca autorităţile administraÅ£iei publice locale să preia dreptul de administrare asupra bunurilor proprietate publică a statului aflate în administrarea structurilor supuse reorganizării. Realitatea.net