News Mehedinti

Dacia: 45 de ani de când prima maşină produsă sub marca Dacia ieşea pe porţile uzinei de la Mioveni

Dacia: 45 de ani de când prima maÅŸină produsă sub marca Dacia ieÅŸea pe porÅ£ile uzinei de la Mioveni

Data: 20-8-2013

ProducÅ£ia companiei Dacia se apropie de cinci milioane de automobile, la 45 de ani de când primul autoturism produs sub marca Dacia ieÅŸea de pe liniile de fabricaÅ£ie ale uzinei de la Mioveni, în judeÅ£ul ArgeÅŸ, în urmă cu 45 de ani, pe 20 august 1968, potrivit AGERPRES.

Potrivit datelor companiei Dacia, la finalul anului 2012 producÅ£ia uzinei auto de la Mioveni totaliza 4,585 milioane automobile. Capacitatea de producÅ£ie este de 350.000 de maÅŸini/an, iar statisticile AsociaÅ£iei Producătorilor ÅŸi Importatorilor de Automobile /APIA/ arată că în primul semestru din 2012 au fost produse 63.735 de maÅŸini Dacia Duster, 62.957 Dacia Sandero ÅŸi 54.227 Dacia Logan.

Cel mai probabil, automobilul cu numărul 5.000.000 va ieÅŸi de pe liniile de fabricaÅ£ie la începutul anului 2014.
Dacia a fabricat 1,959 de milioane automobile din gama 1300/1310 ÅŸi derivatele sale (break, sport), 319.000 de pickup-uri (Dacia 'Papuc'), 38.000 de autoturisme Nova, 60.000 de SuperNova, 79.000 de Solenza ÅŸi aproximativ 2,3 milioane de automobile Logan, Sandero ÅŸi Duster.

Activitatea Uzinei Dacia ÅŸi a platformei logistice de la Mioveni a generat anul trecut 7,7% din exporturile României. Această performanţă clasează Dacia pe primul loc în topul companiilor exportatoare ale ţării. În 2012, 93% din producÅ£ia Uzinei Vehicule Dacia a fost exportată.

De asemenea, aproximativ 70% din producÅ£ia Uzinei Mecanică ÅŸi Åžasiuri este destinată exportului în uzinele din Grupul Renault. Peste 7,5 milioane metri cubi de piese au fost expediate la export, prin DirecÅ£ia Logistică Dacia, din 2005 până în prezent.
Dacia, principalul producător de automobile din România, a luat fiinţă în anul 1966, odată cu crearea Uzinei de Autoturisme de la Mioveni. După 2 ani, a fost produsă prima Dacia 1100 sub licenţă Renault 8. În anul 1999, Renault a achiziÅ£ionat 51% din capitalul societăţii în urma procesului de privatizare, iar în prezent deÅ£ine 99,43% din capitalul Dacia. Compania a parcurs un amplu program de modernizare: refacerea instalaÅ£iilor industriale, reorganizarea reÅ£elei de furnizori, reconstrucÅ£ia reÅ£elei comerciale, reorganizarea activităţilor ÅŸi formarea angajaÅ£ilor. Acestea s-au concretizat în obÅ£inerea a trei standarde de management al calităţii, dintre care unul în domeniul protecÅ£iei mediului.

InvestiÅ£iile totale realizate de Renault la Dacia, de peste 1,6 miliarde euro, au contribuit la poziÅ£ionarea Dacia ca una dintre cele mai importante companii din economia românească, cu o contribuÅ£ie semnificativă la produsul intern brut ÅŸi la exporturile ţării.

De la deschiderea centrului logistic Renault Industrie Roumanie - International Logistics Network (RIR-ILN) în anul 2005 ÅŸi până în prezent, volumul total de piese expediate a permis fabricarea a 2.385.000 vehicule în celelalte uzine ale grupului Renault.

ConstrucÅ£ia Uzinei de Autoturisme de la Mioveni (judeÅ£ul ArgeÅŸ) a început în 1966, având la bază un acord între autorităţile române ÅŸi producătorul francez de automobile, Renault, ce prevedea asamblarea unui model Renault sub marca Dacia. ConstrucÅ£ia uzinei s-a încheiat într-un timp record de doar un an ÅŸi jumătate.


La 1 iulie 1968, au început testele la cele 217 staÅ£ii de lucru din uzină, iar două zile mai târziu, la 3 august a fost testat primul motopropulsor.

Inaugurarea Uzinei a avut loc la 20 august 1968, când s-a început producÅ£ia modelului Dacia 1100, un model sub licenÅ£a Renault R8. Conform contractului, Renault furniza toate părÅ£ile componente ale modelului, urmând ca cei de la Dacia să le asambleze. Din 1968 ÅŸi până în 1972, aproximativ 44.000 de autoturisme Dacia 1100 au fost produse, în 1970 apărând o uÅŸoară modificare estetică la partea frontală. După Dacia 1100, a urmat Dacia 1300 care a intrat în producÅ£ie în august 1969, un model sub licenÅ£a R12, fiind prezentată la saloane auto de la BucureÅŸti ÅŸi Paris.

Între 1970 ÅŸi 1980, Dacia a dezvoltat o întreagă gamă de modele. Astfel, în 1970 au apărut versiuni ale Daciei 1300 berline, iar în 1973 a fost lansat modelul break, iar în 1975 modelul Dacia 1302 (gen papuc, fabricat în 2 000 de exemplare, până în 1982).

După expirarea licenÅ£ei Renault, în 1979, Dacia a început un program propriu de dezvoltare. Între 1972 ÅŸi 1997, constructorul român a realizat opt modele, ultimul - Dacia Nova - fără nici o legătură cu modelul iniÅ£ial, preluat de la Renault. Nova, lansat în 1995, a fost primul model Dacia proiectat ÅŸi fabricat integral în România.
În 1998, anul în care s-au aniversat trei decenii de la producerea primului automobil Dacia, de pe porÅ£ile uzinei a ieÅŸit autoturismul cu numărul 2.000.000. În acelaÅŸi an întreprinderea a obÅ£inut Certificatului de Atestare a Implementării Sistemului Calităţii ISO 9001.

La 2 iulie 1999 s-a semnat contractul de privatizare a societăţii ÅŸi Dacia a devenit o marcă a Grupului Renault, având ca principală misiune susÅ£inerea dezvoltării Grupului pe pieÅ£ele emergente.

În 2000 a avut loc lansarea modelului Dacia SuperNova, prima concretizare a colaborării franco-române, un autoturism echipat cu motor ÅŸi cutie de viteze Renault. În aprilie 2003 a fost lansat modelul Dacia Solenza (benzină), iar din septembrie 2003 (diesel).

Relansată, în 2004, cu modelul Logan, Dacia a devenit în ultimii ani un actor de notorietate pe piaÅ£a auto europeană. Dacia a ÅŸtiut să câÅŸtige încrederea clienÅ£ilor datorită valorilor sale: generozitate, care se traduce prin cel mai bun raport preÅ£/spaÅ£iu interior de pe piaţă, fiabilitate ÅŸi robusteÅ£e.

În 2005, Dacia a fost aleasă maÅŸina anului în Serbia ÅŸi Muntenegru ÅŸi a primit premiul Autobest, fiind cea mai bine vândută maÅŸină din Europa Centrală ÅŸi de Est, depăşind modele cu tradiÅ£ie, ca Skoda Octavia, Renault Megane sau Opel Astra. Dacia a vândut, în 2005, 164 406 maÅŸini la nivel mondial, dintre care 134 887 Dacii Logan, 8 354 Dacii Solenza ÅŸi 21 185 vehicule comerciale. ProducÅ£ia de automobile a atins un maxim istoric de 172 000 unităţi. Dacia a primit certificarea ISO 14001 pentru mediu ÅŸi a produs automobilul cu numărul 2 500 000. Tot în 2005 a fost inaugurat centrul logistic ILN Mioveni (International Logistics Network).
Dacia Logan MCV a fost lansată în octombrie 2006 la Salonul de la Paris. Logan MCV a ajuns pe piaÅ£a occidentală în ianuarie 2007, presa vestică numindu-l 'cel mai ieftin model cu ÅŸapte locuri care poate fi cumpărat'. Pentru prima dată în istorie, exporturile Dacia au depăşit pragul de 100.000 unităţi, mai exact 128.411 unităţi, iar producÅ£ia totală a trecut de 200.000 unităţi. În câteva ţări, cum ar fi Rusia ÅŸi Ucraina, Logan este vândut sub sigla Renault.

La Salonul Auto de la BucureÅŸti din octombrie 2007 a fost lansat modelul Logan Pick-Up.

A urmat Salonul Auto de la Geneva, din iunie 2008, unde a fost prezentat noul model Dacia Sandero, urmat de lansarea noului Logan (iulie) ÅŸi a Logan-ului MCV la Salonul Auto de la Paris (octombrie). Exporturile au ajuns în acel an la 172 886 unităţi, iar vânzările totale la 257 854 unităţi. În 17 iunie 2009, a avut loc lansarea versiunii Stepway pentru Dacia Sandero.

Dacia a lansat, la 18 martie 2010, modelul Duster. A urmat Dacia Lodgy care a fost prezentată la Salonul Auto de la Geneva din martie 2012.

În martie 2013, Dacia ÅŸi-a completat oferta ÅŸi a prezentat noul Logan MCV, un break spaÅ£ios la un preţă accesibil, precum ÅŸi seria limitată Duster Aventure, un 4X4 cu personalitate.

realitatea.net